• .

Troubleshooting

Door loop alle stappen om te kijken of u het probleem zelf kunt oplossen.

Problemen?

Laten we dan even troubleshooting doen.

De kwaliteit van je VoIP-gesprekken wordt in belangrijke mate bepaald door de kwaliteit van je netwerk, modem/router en internetverbinding. Als er onvoldoende bandbreedte beschikbaar is of wanneer het netwerk instabiel is, dan komen pakketjes met spraak te laat, in de verkeerde volgorde of helemaal niet aan. De klachten kunnen variëren van kleine tikjes en haperingen tot volledig onverstaanbare gesprekken.

Door loop onderstaande stappen om te kijken of u het probleem zelf kunt oplossen.


Stappenplan

Stap 1: Internetverbinding

Allereerst moet u controleren of uw internetverbinding actief is. Dit kunt u simpel doen door met uw computer naar onze website te gaan. Krijgt u onze website te zien, dan is uw internetverbinding actief. Let op, het kan zijn dat uw VoIP toestellen op een andere internetverbinding zijn aangesloten, dan waar u zelf mee doet internetten. Controleer of de internetverbinding waar de VoIP toestellen op aangesloten zijn actief is.

Stap 2: Power Reboot

Laat uw toestel of basisstation opnieuw opstarten. Dit kunt u doen door de stroom van het toestel of het basisstation af te halen voor minimaal 30 sec. Na 30 sec. kunt u de stroom weer aansluiten. Het toestel of basisstation start opnieuw op en zal weer verbinding maken met ons platform. Dit kan enkele minuten duren, afhankelijk welk toestel of basisstation u gebruikt.

Stap 3: Kabels

Controleer of alle kabels goed zijn aangesloten, indien u twijfelt haal de kabel los en sluit hem opnieuw aan. Het is tevens van belang dat uw toestel of basisstation rechtstreeks is aangesloten op uw internet modem.

Stap 4: Power reboot internet modem

Laat uw internet modem opnieuw opstarten. Dit kunt u doen door de stroom van het internet modem af te halen voor minimaal 30 sec. Na 30 sec. kunt u de stroom weer aansluiten. Uw internet vervinding start opnieuw op en zal weer verbinding maken. Dit kan enkele minuten duren, afhanelijk welk modem u gebruikt.


Audiokwaliteit verbeteren

De kwaliteit van je VoIP-gesprekken wordt in belangrijke mate bepaald door de kwaliteit van je netwerk, modem/router en internetverbinding. Als er onvoldoende bandbreedte beschikbaar is of wanneer het netwerk instabiel is, dan komen pakketjes met spraak te laat, in de verkeerde volgorde of helemaal niet aan. De klachten kunnen variëren van kleine tikjes en haperingen tot volledig onverstaanbare gesprekken.

Een aantal tips om de klachten te verhelpen:

  • Herstart je internetmodem/router/switche(s). In bepaalde gevallen kan instabiliteit in deze apparaten zorgen voor slechte verbindingen en dus voor slechte audio.
  • Controleer of de telefoon rechtstreeks op de internetmodem / -router is aangesloten. Ben je hier niet zeker van, vraag dit dan na bij je netwerkbeheerder.
  • Probeer het gebruik van diensten die veel bandbreedte gebruiken te beperken. Dit zijn diensten zoals bijvoorbeeld Dropbox, Bittorrent en online back-up diensten. Stel eventueel een maximum in voor de bandbreedte die dergelijke (bandbreedte intensieve) applicaties mogen gebruiken. Vaak is het ook mogelijk om een back-up buiten kantoortijd in te plannen.
  • In veel routers is het mogelijk om een bandbreedte te reserveren voor VoIP-gesprekken, een zogeheten quality of service (QoS). Hoe dit moet worden ingesteld en hoe effectief dit werkt, is afhankelijk van je merk/type router. Het makkelijkste is om al het verkeer naar onze IP reeks (195.35.114.0/23 en 185.103.76.0/22) voorrang te geven.
  • Vermijd gebruik van WiFi/3G of Powerlines/Homeplugs (internet via het stopcontact) voor VoIP-telefonie.
  • Informeer bij je internetleverancier of het mogelijk is je internetverbinding te upgraden naar een hogere upload/download snelheid.
  • Maak gebruik van een afzonderlijke internetverbinding voor je VoIP-telefonie.
  • Bij veel zakelijke verbindingen (xDSL of glasvezel) is het mogelijk om een extra ‘kanaal’ aan te vragen. Dit kanaal kan worden gebruikt voor VoIP-telefonie. Benamingen hiervoor zijn bijvoorbeeld Private-Virtual-Circuit (PVC) of Ethernet-Virtual-Circuit (EVC). Het voordeel van zo’n extra kanaal op je bestaande verbinding is dat het vaak goedkoper is dan een tweede internetverbinding terwijl het wel dezelfde voordelen biedt als een separate verbinding; data en VoIP zijn volledig gescheiden.
  • Maak je gebruik van internettoegang in een bedrijfsverzamelpand, neem dan contact op met de beheerder. Het kan zijn dat andere gebruikers veel bandbreedte gebruiken.

Als je het idee hebt dat er voldoende bandbreedte is, maar toch klinken je gesprekken niet zuiver, dan kan het zijn dat je internetverbinding zelf niet stabiel is. Door middel van deze verbindingstest kun je de kwaliteit van je internetverbinding testen. Zorg ervoor dat je dit test met een bekabelde computer of laptop direct aan je internetmodem.


Probleem niet opgelost?

Indien uw internetverbinding actief is, u een power reboot gedaan heeft, de kabels heeft gecontroleerd en uw toestel nog niet werkt naar behoren, kunt u contact opnemen met onze technische helpdesk. 085 401 70 70 of stuur een e-mail naar support@connectvoip.nl

Telefoon

085 401 70 70

Stuur een e-mail

support@connectvoip.nl

Live Chat

Open de live chat